איזון משאבים בעניין נכס חיצוני והשבחתו

איזון משאבים בעניין נכס חיצוני והשבחתו
בעת הגירושין יאוזנו , בחלקים שווים, כל הנכסים אשר נצברו או נרכשו ע״י בני הזוג בתקופת הנישואים. מאמר זה יעסוק בדין החל על נכסים חיצוניים ובהשבחתם.

מה דינו של עסק שהוקם לפני נישואין והזוג מתגרש?

מה דינו של עסק אשר הוקם לפני הנישואין, מה דינו של עסק אשר הוקם במהלך הנישואין ומה דינה של השבחת הנכס במהלך הנישואין?

חוק יחסי ממון קובע כי בעת פקיעת נישואין (עקב גירושין או פטירה) יאוזנו בחלקים שווים כל הנכסים אשר נרכשו או נצברו בתקופת הנישואין ויהיו בבעלות בני הזוג במועד הפקיעה, יחד עם זאת, החוק קובע במפורש (בין היתר) כי האיזון לא יחול על נכסים אשר היו למי מבני הזוג טרם הנישואין.

אלו נכנסים מחולקים במהלך גירושין?

בגדר נכסים נכללים כמובן גם עסקים (כולל חברות) אשר הוקמו במהלך הנישואין, וזאת אף אם העסק או החברה רשומים רק על שם אחד מבני הזוג ולכן ברור שגם עסק, שותפות או חברה שהוקמו בתקופת הנישואין הינם נכס שיש לאזנו בין בני הזוג.

יחד עם זאת, ההלכה הפסוקה קובעת כי כאשר מדובר בחברה או עסק פרטי, יקבל בן הזוג השני (בדרך כלל, ובאם אין מדובר בעסק ששני בני הזוג עובדים בו) מחצית משווי המניות של בן הזוג השני בחברה, ולא יקבל מחצית מהמניות, שכן במצב של סכסוך, החזקה של חלק מהמניות על ידי בן הזוג ממנו מתגרשים, עלולה להביא למצב של כשל ניהולי בחברה, עד כדי מבוי סתום.

הערכת שווי העסק או החברה בתהליך גירושין

הערכת שווי העסק או החברה מתבצעת על ידי מעריכי שווי (כלכלנים או רואי חשבון מומחים) אשר בית המשפט לענייני משפחה, ממנה במיוחד לצורך קביעת הערכת השווי. הערכת השווי מתבצעת באחת הדרכים החשבונאיות המקובלות לקביעת שווי חברות, בשים לב לנכסים של החברה (כולל זכויות קניין רוחני, כגון פטנטים וכד'), בשים לב למחזור ההכנסות של החברה, הוצאותיה והרווח התפעולי של החברה בשנים שקדמו למועד הקרע בין הצדדים ( בדרך כלל המועד בו אחד הצדדים נקט בהליכים המשפטיים), וכן בשים לב למוניטין של החברה ולפוטנציאל הרווחיות העתידי שלה.

שווי החברה נקבע, בדרך כלל, נכון למועד הקרע בין בני הזוג, שהינו בדרך כלל המועד בו ננקטו לראשונה הליכים משפטיים.

אם אחד מבני הזוג השקיעו בעסק שהוקם לפני נישואין ע"י בן הזוג למי הרכוש שייך?

שאלה אחרת נשאלת בעניינו של  עסק (כולל חברה בע"מ) אשר הוקם אמנם טרם הנישואין רק על ידי אחד מבני הזוג (לבד או עם שותפים), אולם במהלך הנישואין אותו בן זוג השקיע עבודה או משאבים (זמן או כסף) באותו עסק. כעקרון, העסק עצמו ייחשב רכושו של המייסד בלבד (מאחר והוקם טרם הנישואין) אולם באם העסק השביח המלך תקופת הנישואין, תיחשב ההשבחה כנכס נפרד ועצמאי מהעסק המקורי, ובית המשפט לענייני משפחה ימנה מומחה בתחום הכלכלי להעריך את שווי ההשבחה, אשר תיחשב כחלק מהנכסים אותם יש לאזן בין בני הזוג (להבדיל משוויו ההיסטורי של העסק במועד הנישואין- אשר יהיה בבעלות בן הזוג המייסד בלבד).

 

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

אהבתם? שתפו את המאמר

לקריאת מאמרים נוספים בנושא: ,
דילוג לתוכן