הסכמי ממון והסכמי גירושין

הסכמי ממון והסכמי גירושין
הסכמי ממון והסכמי גירושין

משרדנו מתמחה בעריכת הסכמי ממון ההולכים והופכים מקובלים בקרב זוגות צעירים טרם נישואין, זוגות בפרק ב' של חייהם, זוגות הבוחרים לערוך הסכם זוגיות בלא נישואין או ידועים בציבור. בנוסף, משרדי מתמחה בעריכת הסכמי גירושין יסודיים ומפורטים, השואפים לכסות ולכלול את מלוא התחומים הרלבנטיים כולל חלוקת ההון המשפחתי, איזון משאבים בין בני הזוג, פירוק שיתוף בנכסי מקרקעין משותפים, הסדרי שהייה של הקטינים ומזונותיהם.

בעבר נהוג היה לחשוב שרק עשירים מופלגים, או זוגות בפרק ב' המבקשים לדאוג לילדיהם מפרק א'- נוהגים לערוך הסכם ממון טרם נישואיהם או מיסוד הקשר.

כיום, בין היתר, נוכח גיל הנישואים ההולך ועולה בהדרגה ונוכח האחוז ההולך וגדל של נישואין המסתיימים בגירושין, הצורך בהסכם ממון הפך ברור ומובן, ולכן- עריכתו וחתימתו בטרם הנישואין הינה, כיום, פעולה מקובלת ונורמטיבית.

הסכמי ממון והסכמי גירושין

מה שירות הסכמי ממון כולל:

  • לצורך עריכת הסכם ממון מדויק ומפורט, מתקיימת לפחות פגישה אחת עם בני הזוג, לצורך לימוד צרכיהם, הנושאים הקרובים לליבם, מה מדאיג כל אחד מהצדדים (ולעיתים גם בני משפחתם) בעניין הנישואין הקרבים, וכן בחינת אופק ההשכלה והתעסוקה של בני הזוג כמו גם בחינת הנכסים שנצברו על ידי כל אחד מהם.
  • בהמשך נערכת טיוטה ראשונית של הסכם הממון ולאחריה מתקיימת פגישה נוספת עם הצדדים לקבלת הערותיהם והתייחסותם.
  • לאחר שבני הזוג חותמים על ההסכם במשרדי, מוגש ההסכם לאישור בית המשפט ומתקיים דיון בנוכחות הצדדים לאישור ההסכם.
  • משרדנו מייצג גם אחד מבני הזוג, באם האחר מיוצג על ידי עורך דין אחר.

מה שירות הסכמי גירושין כולל:

  • לצורך עריכת הסכם גירושין אשר יענה באופן מיטבי על צרכי הלקוח או הלקוחה באופן מיטבי, גם באופן מיידי וגם לעתיד (ויש לזכור- כאשר לבני הזוג ילדים קטינים, מדובר על עתיד בן שנים רבות, לעיתים שני עשורים) מתקיימות מספר פגישות עם הלקוח (או בני הזוג באם מגיעים יחד לעריכת הסכם גירושין בהסכמה) לבירור הצרכים הספציפיים, לבירור המצב הכספי, יכולת ההשתכרות, הנכסים שברשות הצדדים, עד לגיבוש מתווה ראשוני ועקרוני של ההסכם.
  • השירות כולל עריכת טיוטות ההסכם עד להלימה מלאה של צרכי הלקוחות וכיסוי מיטבי ומרבי של צרכיהם, הבעיות המטרידות אותם, וכמובן, ככל שלצדדים ילדים קטינים – מתן מענה לצרכי הילדים.
  • לאחר גיבוש הסכם וחתימתו, מוגש ההסכם לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני לצורך אישורו ולצורך פתיחת פרק חדש בחיי הצדדים.

הצורך בהסכמי ממון בטרם נישואין

העובדה שרבים מהנשואים הטריים בימינו הינם בני כ – 30 שנה, ומגיעים לשלב הנישואין לאחר מספר שנות לימודים ועבודה, ולעיתים גם עם הון קטן או נכסים (רכב, קרן השתלמות) שצברו, מסבירה את הצורך בהסכם המסדיר את בעלותם בהון שצברו טרם הנישואין.

הסטטיסטיקה לפיה כשליש מהזוגות הנישאים בימינו יתגרשו, עם או בלי ילדים, אף היא מחייבת עריכת הסכם ממון אשר יבהיר, בטרם הנישואין, כשהכל עדיין "ורוד" ורומנטי, מה יהיו ההסדרים הממוניים בין הצדדים אם, חלילה, יתגרשו ולא פחות חשוב- ניתן לקבוע בהסכם הממון את מנגנון פתרון הסכסוכים בין הצדדים (למשל גישור) בין הצדדים, באם חלילה יגיעו לכדי משבר של ממש.

חשוב לציין כי בארצות מסוימות- צרפת למשל- עריכת הסכם ממון בטרם נישואין, הינה ברירת המחדל המקובלת, אף כשמדובר בנישואין ראשונים.

העקרון העומד בבסיס הסכם הממון טרם הנישואין הינו כי דווקא כאשר החברות והרוח הטובה שורה בין הצדדים, זה הרגע הנכון לקבוע מה יקרה אם חלילה ייפרדו הדרכים. הרבה יותר הגיוני להגדיר את ההסדרים למקרה פרידה ברוח טובה, מאשר כאשר הצדדים נמצאים בסערת רגשות הנלווית לפרידה, באם חלילה תגיע.

הסכם הממון מאפשר לזוגות לשוחח ביניהם בצורה גלויה על ראיית העולם הכלכלית שלהם (ציפיות הצדדים לפיתוח קריירה, השקעה בעבודה, קבלת עזרה מהורי הצדדים, רילוקיישן לחו"ל, נטילת הלוואות לצורך רכישת דירה, רכב, ועוד), על תכניותיהם לעתיד (חסכנות לפנסיה? בזבזנות בחיים השוטפים?), לבצע התאמת ציפיות ולוודא כי הם רואים עיין בעיין את המשך חייהם המשותפים.

 

יחד נמצא את הדרך אשר תבטיח כי חיי הנישואין או הזוגיות לא יופרעו על ידי אי ודאויות וחיכוכים בתחום הכלכלי, וכי אם חלילה תיקלע הזוגיות לקונפליקט, נמצא את הפתרון היעיל והמהיר, תוך מזעור הפגיעה בילדים ובהון המשפחתי.

האסטרטגיה בכתיבת הסכמי ממון והסכמי גירושין

01

תכנון ומחקר

שיטת העבודה שלי, מבוססת על לימוד יסודי של צרכי הלקוח, ושיתוף הלקוח בקביעת האסטרטגיה, וכך- מבטיחה פתרון מיטבי.

02

בחינת רווח ואתגרים

כל לקוח הוא, מבחינתי, עולם ומלואו, תוך ראיה אישית של צרכיו וצרכי הילדים, ותוך הכלה של מצבו וקביעת האסטרטגיה בשאיפה לפגיעה מזערית בילדים ובהון המשפחתי.

03

פתרונות יצירתיים

חשיבה יצירתית, מחוץ לקופסה, מאפיינת את שיטת העבודה שלי, בד בבד עם הסתמכות על ידע משפטי מעמיק.

המלצות לקוחות

ס.ר.

בחודש מרץ 2019 פניתי אל יעל להתייעצות בעקבות קרע ביני ובין אשתי.
בתאריך 7/5/2019 אשתי הגישה בקשה לגירושין בבית משפט, מכאן קיבלתי מיעל ליווי שנמשך כשמונה חודשים! בתאריך 15/1/2020 חתמנו בבית המשפט על הסכם פשרה.

במהלך הזמן הארוך והמתיש הזה, קיבלתי מיעל יעוץ ע"ב יומיומי, יעל למדה על עבודתי וחקרה לעומק את הכנסותיי, את הרקע שלי כאדם וכבעל מקצוע והפגינה מקצועיות לאין שיעור.
קיבלתי מיעל שירות שהוא הרבה מעבר ללקוח עו"ד, אם זה בהודעות ווטסאפ בכל שעות היממה, אם זה בתמיכה טלפונית, מיילים ארוכים וניסיונות רבים למצוא דרך להגיע לפשרה ללא הגעה לבית משפט.
התהליך היה ארוך במיוחד היות והיו הרבה מאד קשיים ומהמורות מצד גרושתי שדרשה סכומים לא סבירים של מזונות, בקשות מוגזמות כאלה ואחרות, איומים מצד המשפחה ועוד, למרות כל זאת, יעל ידעה בשקט הנפשי שאופייני לה כל כך, להרגיע, לתת תחושת בטחון, לייעץ ללא הרף, ובהחלט עמדה לצידי בתהליך שלקראת סופו היה פשוט בלתי נסבל.

אני ממליץ בחום לכל מי שזקוק לעזרה משפטית להיעזר ביכולות המקצועיות המעולות של יעל!!

ל.ו.

במסגרת תהליך הגירושים שלי יעל ליוותה אותי מתחילת הדרך בתהליך של מעל שנתיים בתיק משמורת ומזונות כאב שנלחם על זכותו להיות הורה משותף לבתו.

לפני המקצוענות, הדקדקנות והירידה לפרטים יעל היא קודם כל בנאדם מדהים שגילתה המון אמפתיה ורגישות לסיטואציה המאוד לא פשוטה. אפשר לסמוך על יעל שתהיה יסודית, עניינית ושתמיד תהיה שם בנחישות ומקצועיות ללא חת. ליעל יש יכולת הכלה וסבלנות אין סופית ותמיד הייתה שם בשבילי עם חיוך מעודד מחד וגם עם ביקורת כשצריך.

יעל את עו"ד חריפה, מקצועית ואכפתית – ונתת לי להרגיש שאני בידיים טובות לאורך כל הדרך – ואני ובתי אסירי תודה לך על כך.

מ. נ.

אני ממליצה המלצה חמה מכל הלב, על יעל בן פורת, עורכת דין מדהימה ומוכשרת.
יעל עזרה לי מאוד בתקופה מאתגרת בחיי, ביחס אישי ומקצועי ביותר בתיק גירושין מורכב
שהסתיים בגישור מוצלח.
כמו כן הידע הרב של יעל סייע לי ביציאה מנישואין לדרך חדשה, לאחר חלוקת רכוש ומשמורת משותפת מוצלחת.
יעל מאוד מנוסה ואישה מאוד חכמה, בהחלט אמליץ לכל מי שצריך עורכת דין טובה לצידו על יעל.

א. ח

יעל מסייעת לי בענייני המשפטיים מזה מספר שנים, יעל, היא קודם ולפני הכל, חכמה, ישרה, אמיצה, חזקה מאוד נפשית, רגישה ואמפתית לזולתה.

במישור המקצועי, יעל הינה עורכת-דין ותיקה ובעלת ניסיון עשיר ביותר, הן בדינים מסחריים והן בדיני משפחה. מה שמאפיין את יעל הינם ידע משפטי עמוק, יסודיות מדהימה, עד לפרטי פרטים, ברמה כזאת שהיא תכיר את הנושא שלקחה על עצמה לפעמים יותר טוב מבעלי העניין בו, מצד שני היא יודעת לראות את התמונה הגדולה ולהמליץ על כיוונים אסטרטגיים יצירתיים ויעילים של טיפול במקרה. את כל זה היא עושה עם חיוך, רגישות, יחס אישי, הכלה, מסירות וסבלנות אין קץ, חותרת לפתרון התיקים בדרכי שלום הוגנות, אך לא נרתעת ולא נכנעת ללחצים ולמניפולציות של הצד השני.

ההסכמים שיעל מוציאה מידיה הם מדויקים, מגינים על הלקוחות שלה בצורה מיטבית ומוכיחים את עצמם לאורך השנים. לדיונים המשפטיים אליהם מופיעה יעל, היא מגיעה מוכנה לעילא ולעילא, יודעת להביא בדיוק את החוק, או הפסיקה, המדויקים, שמשאירים את היריב, ולפעמים גם את השופטים / בוררים / מגשרים, עם פה פעור ובלי ברירה, אלא להסכים איתה. יעל חריפה מאוד משפטית, וגם הסיכומים לתיקים שהיא לוקחת על עצמה לחבר, בכתב ובע"פ, מאוד יסודיים ומשכנעים, ולא משאירים אף אבן על אבן בחומת הטיעונים של הצד השני. יעל ידעה להוביל אותי בדרכים הנכונות, ידעה לעודד אותי בשעותיי הקשות ותמיד גרמה לי להרגיש בטחון רב שלצידי עומדת אישה מקצועית מאין כמוה, עשויה ללא חת, שלא תשקוט ולא תנוח עד אשר נשיג את המטרות אותן הגדרנו לעצמנו ותוביל אותנו לחוף מבטחים.

בשורה התחתונה, כל מי שמחפש איש מקצוע משפטי, מצוין ומנוסה, שהוא גם בן-אדם יוצא מן הכלל מישהו שאפשר לסמוך עליו בעיניים עצומות, שיעשה בשבילך ולמענך הכל, עו"ד יעל בן-פורת הינה הכתובת האולטימטיבית. בברכה,

ה. ב

ברצוני להמליץ בחום!!!!! ברמה האישית והמקצועית על שירותה הבלתי מתפשר של עו"ד יעל בן- פורת.
ברגע שפניתי ליעל וסיפרתי על רצוני לפתוח בהליך גירושין, יעל פרסה בפניי את ההיבטים המשפטיים, הטכניים,הכלכליים ושלבי התהליכים השונים בפירוט המאפיין אותה. ירדה לפרטי פרטים על כל שלב ומשמעותו שאלה שאלות המבהירות מהו ההליך הנכון עבורי בכל שלב. ליווי שכזה, הוא עוגן הצלה למישהי/ו המתחיל "לשחות" בעולם הגירושין..
בהמשך ליוותה אותי יעל, בהליך ההכנה ליישוב סיכסוך לגירושין, הכינה אותי לסימולציות שיח מקדם והכנה לקונפליקטים אפשריים. בכל העת, שלב ושלב יעל היתה זמינה והגיבה במהירות שאינה מאפיינת עורכי דין (מתוך ניסיון אישי). את כתב התביעה, הכינה יעל רק לאחר שקיבלה מידע מקיף ומדוייק (עם נתונים מאומתים). דרשה, לשמור על הגינות ויושרה שאינה מתפשרת כאשר טובת הילדות שלי עומדת בפניה לאורך כל הדרך. ראייתה הרחבה, אפשרה לי מבט ממעוף הציפור, לגבי מה צפוי לי השנים הבאות ותוכנית כלכלית נכונה.
חייבת לציין את הופעתה בבית המשפט כאשת מקצוע חסרת פשרות הדואגת ללקוחה שלה, בעלת זכרון פנומנאלי לנתונים, תאריכים ומספרים. מתמקדת בעיקר ובחשוב ודואגת בכל העת לעדכן את הלקוחה להנחות וללוות בכל צעד ושעל הכרוכים בהליכים.
אשמח לתת המלצה וניתן לקבל את פרטיי מעו"ד יעל בן פורת.

קודם
הבא

שאלות ותשובות בנושאי הסכמי ממון והסכמי גירושין

המדובר בשאלה מורכבת אשר זכתה לפתרונות שונים בפסיקה. לפיכך מומלץ כי בני זוג אשר ערכו הסכם ממון בתקופה בה היו ידועים בציבור (אף אם אימתו את ההסכם בפני נוטריון או אשרו אותו בבית משפט), יערכו הסכם חדש, בו יתנו ביטוי ברור לכוונתם להינשא או לנישואיהם (אם כבר נערכו) ויפנו לבית המשפט לענייני משפחה לאישור ההסכם מכוח חוק יחסי ממון.

בהחלט! הסכם ממון לפי החוק, הינו הסכם רחב וכולל המתייחס למירב האספקטים הכלכליים של יחסי בני הזוג, וצופה פני עתיד, במיוחד למצב של גירושין או מוות, ולכן מחייב אישור בית המשפט. לצד הסכמי ממון, יכולים להערך בין בני זוג הסכמים בכתב (לפי סעיף 5(א3) לחוק) בעניין נכס או נכסים ספציפיים אשר ייחשבו כתקפים ומחייבים גם אם לא קיבלו אישור בית המשפט לענייני משפחה.

התשובה שלילית. החוק מתייחס לבני זוג אשר נישאו או עומדים להינשא. אין הגבלה בעניין נישואין בארץ או בחו"ל. בגדר נישואין נכנסים גם נישואין בחו"ל ובלבד שבני הזוג יכולים להציג לבית המשפט תעודת נישואין.

לפי סעיף 15 לחוק יחסי ממון, על יחסי הממון בין בני זוג, יחול חוק מקום מושבם בשעת עריכת הנישואין.
אולם הם רשאים לקבוע בהסכם ממון הסדרים אחרים, בהתאם לחוק מקום מושבם בזמן עריכת ההסכם. מקום מושבם של בני הזוג הינו בדרך כלל המקום המהווה מרכז חייהם, וכך למשל, אם בני זוג ישראלים, המתגוררים ועובדים בישראל, וביתם בישראל, נשאו בטקס אזרחי בלאס ווגאס שבארצות הברית בעת טיול שלאחריו שבו לארץ, עדיין יחול על יחסיהם חוק יחסי ממון הישראלי
(ולא דיני מדינת נוואדה בארה"ב).

התשובה הינה שלילית, מאחר והסכם הממון פוקע עם פטירתו של אחד הצדדים, שכן לפי חוק הירושה, לא ניתן לערוך הסכם בחיים, הנוגע לרכושו של אדם לאחר פטירתו.
לכן- ההמלצה הגורפת הינה כי יחד עם הסכם ממון (לגבי בני זוג נשואים או כאלה שעומדים להינשא), או יחד עם הסכם זוגיות או רכוש (לגבי ידועים בציבור) יערכו בני הזוג צוואה, בה הינם מצווים את עזבונם, למי יחולק וכיצד.

הדברים רלבנטיים במיוחד לזוגות פרק ב' (או יותר…) באם אחד מבני הזוג מעוניין להבטיח, למשל, כי כל (או מרבית) עזבונו יגיע לצאצאיו מפרק א'. חשוב לזכור כי בהעדר צוואה, ברירת המחדל של חוק הירושה הינה כי בן זוג ( בן זוג נשוי או ידוע בציבור) יורש מחצית מעזבון בן הזוג שהלך לעולמו, והצאצאים יורשים את המחצית הנוספת.

לנוטריון אין כל סמכויות לאשר או לאמת הסכם בין ידועים בציבור. לבית המשפט יש סמכות לאשר הסכם בין ידועים בציבור (שאינם עומדים להינשא) מכוח חוק בית המשפט לענייני משפחה (ולא מכוח חוק יחסי ממון).

אף שלהסכם בין ידועים בציבור תוקף מחייב גם בלא תהליך אישור, הרי שהאישור בפני בית המשפט, מוסיף תוקף מחייב להסכם ולכן מומלץ.

בהתאם לחוק יחסי ממון, בני זוג העורכים הסכם ממון כאשר הם נשואים, חייבים לאשר אותו בבית המשפט לענייני משפחה.
זוגות העומדים להינשא, חייבים לאמת את ההסכם בפני נוטריון או לאשר את ההסכם בבית המשפט לענייני משפחה.

בתהליך האישור בבית המשפט, מוודא השופט כי בני הזוג הניצבים בפניו, ערכו את ההסכם ללא כל השפעה חיצונית, תוך הבנת משמעות ההסכם ותוצאותיו. משכך- תמיד עדיף לאשר הסכם ממון ( גם אם טרם הנישואין) בבית המשפט.

על בני זוג אשר נישאו לאחר 1/1/1974 חלות הוראות חוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג-1973, ולפיו כל הנכסים, כספים וזכויות אשר כל אחד מבני הזוג צברו בתקופת הנישואים, גם אם רשומים רק ע"ש אחד מהם, יאוזנו ביניהם (בחלקים שווים בדרך כלל) כאשר הנישואים יפקעו.

מכלל הנכסים שיאוזנו ביניהם, מוציא החוק מתנות או ירושות שקיבל כל אחד מבני הזוג, וכן נכסים שהיו למי מבני הזוג טרם הנישואין כמו גם נכסים ספציפיים לגביהם הסכימו בני הזוג בכתב כי שוויים לא יאוזן ביניהם. כאשר בני הזוג עורכים הסכם ממון, הם רשאים לקבוע בהסכם, כל הסדר אחר, לפי צרכיהם, תכניותיהם ושיקוליהם.

בכל הנוגע לבני זוג אשר נישאו לפני 1/1/1974 הרי שעליהם חלה "חזקת השיתוף בנכסים", לפיה כל הנכסים, הכספים והזכויות שנצברו במהלך הנישואין, נחשבים כמשותפים לאורך כל תקופת הנישואין.

דילוג לתוכן