מזונות בתהליכי גירושין

מזונות בתהליכי גירושין
מזונות בתהליכי גירושין

מזונות בתהליכי גירושין

בעניין מזונות בתהליכי גירושים ישנם שאלות רבות לגבי גובה דמי המזונות, לגבי מזונות זמניים וטרום זמניים במקרים מיוחדים ובעניין מזונות שיקומיים לאישה כאמור לכל אלו ועוד תכלו למצוא מענה בטקסט הבא.

 

מזונות בתהליכי גירושין

גובה דמי מזונות בהליך גירושין

נשאלת השאלה מה קורה כאשר לאחד הצדדים ב- הליכי גירושין לא יישאר די כסף למחייתו, אם ישלם מזונות קטינים לצד השני?

בעניין מזונות בתהליכי גירושים הרי שכיום, בעקבות בע"מ 919/2015, שוקל בית המשפט, במסגרת מכלול השיקולים (הכנסות הצדדים, כמה זמן שוהים הקטינים עם כל אחד, כמה כסף יישאר לכל אחד מההורים למחייתו) את זכותו של כל אחד מההורים להמשיך לחיות חיים סבירים גם לאחר פירוק הבית המשותף ובלבד שכל אחד מהצדדים ממצה את יכולת ההשתכרות שלו. שיקול דעת זה עולה בקנה אחד עם הלכות ותיקות (הלכות קרמר, דרהם, צינבוי, אוחנה) בהם קבעו בתי המשפט כי יש להשאיר לאב- גם לאחר שמשלם מזונות ילדיו הקטינים- די למחייתו הסבירה.

מזונות טרום זמניים ומזונות זמניים- ההבדל:

מאחר ועל פי תקנות סדרי הדין, כאשר מוגשת תביעה למזונות קטינים, על הנתבע להגיש כתב הגנה בתוך 15 ימים וכאשר מוגשת בקשה לפסיקת מזונות זמניים, על הנתבע להגיש תשובתו תוך 10 ימים, ולאחר מכן נקבע דיון שרק לאחריו ייקבעו המזונות הזמניים, מתעוררת בעיה- ממה הקטינים יתקיימו עד להחלטה בעניין המזונות הזמניים? הבעיה חריפה במיוחד באם לאשה אין מקורות פרנסה משלה או באם בן הזוג סגר את החשבון באופן חד צדדי או חסם את כרטיסי האשראי, מה שמותיר, לעיתים את האישה והקטינים ללא מקור כלכלה כלשהו. הפתרון- בקשת מזונות טרום זמניים. מרבית השופטים פוסקים כמזונות טרום- זמניים סכום גלובלי שנועד לפרנסה בסיסית של המשפחה עד אשר יתקיים הליך משפטי בעניין המזונות הזמניים והקבועים.

 

מזונות שיקומיים" לאשה

לפי הדין העברי החל על בני זוג יהודים אשר נישאו לפי דת משה וישראל, חובת המזונות שעל הגבר לשלם לאישה, מגיעה לקיצה עם סידור הגט. יחד עם זאת, בשנים האחרונות, פוסקים בתי המשפט למשפחה, במקרים מסוימים, מזונות לאישה, גם לאחר הגט, ואלה מוגדרים "מזונות אזרחיים" או "מזונות שיקומיים".

מטרתם לסייע לאישה לבנות את עצמה, במשך תקופה מסוימת, כך שתוכל לבנות לעצמה עצמאות כלכלית. בקביעת המזונות השיקומיים לוקח בית המשפט בחשבון את השכלתה של האישה, יכולת השתכרותה, משך הנישואין וכנגזרת- התקופה בה הייתה האישה תלוייה כלכלית בבעל, שווי הנכסים אשר האישה מקבלת במסגרת הסכם הגירושין הכולל, ועוד.

השיקול המרכזי אותו יש לבחון על מנת להכריע אם אחד מבני הזוג זכאי למזונות משקמים וגובהם הוא ההיתכנות לקיומם של מקורות פרנסה חלופיים. על כן, יש חשיבות לשאלה מהם ההכשרה המקצועית והניסיון התעסוקתי של בן הזוג "הביתי", מה גילו (ובכלל זה קרבתו לגיל הפרישה), וכן מהו שוויו של הרכוש של בני הזוג והאם כבר חולק

עם זאת יש לזכור כי באם האישה הינה סרבנית גט, רבים הסיכויים כי בית המשפט ישלול ממנה את המזונות האזרחיים. מכוח עקרון תום הלב, בתי המשפט האזרחיים רשאים לשלול מאישה נשואה את מזונותיה אם התרשמו כי הנישואין הסתיימו בפועל וכי האישה מסרבת לקבל את הגט משיקולים כלכליים בלבד, גם בהיעדר קביעה של בית הדין הרבני לפיה האישה מחויבת בגט

מובטח לכם טיפול וייצוג אישי ומקצועי של עו"ד יעל בן פורת, בהליכי הגירושין, בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני ובכל ערכאות הערעור. המוטו שלי הוא- נהפוך כל אבן כדי להגיע להסכמות, אך אם צריך- נילחם בכל הכוח להגן על זכויותיכם.
במסגרת הליכי גירושין ישנם מחלוקות ונושאים שונים חשובים וביניהם נושא חלוקת הרכוש בגירושין, עורכת דין יעל בן פורת מלווה זוגות ובני משפחה בהליכי גירושין ובענייני חלוקת רכוש בגירושין.
עבודה בחו"ל ונושא רילוקיישן הפך בשנים האחרונות ליותר ויותר נפוץ כאשר נושא גירושין או סכסוך בין בני זוג עם ילדים מתווסף לנושא ישנם השלכות ומורכבויות רבות בכך המאמר הבא דן
דילוג לתוכן